Heeft u een vraag?

Stel hem hier

Kunnen wij u helpen?

Wij zijn bereikbaar via:

  • 020-5312345
  • info@driessenrappange.nl
Wilt u liever dat wij bellen?

Of stel hieronder uw vraag:

Telefoon 020-5312345

Kennis maken

Vul uw gegevens in en wij nemen spoedig contact op
19-05-2017

Smartphonegebruik in verkeer onverantwoord

Het gebruik van smartphones tijdens het deelnemen aan het verkeer wordt ronduit gevaarlijk gevonden. Desondanks lijkt het niet te verminderen.

Zo'n 12 procent van alle automobilisten stuurt tijdens het rijden wel eens een appje. Van de jongere automobilisten (18-35 jaar) stuurt zelfs 23 procent wel eens berichten vanachter het stuur. Dat blijkt uit een in 2016 gehouden enquête van het CBS, waarvan de resultaten vrijdag 19 mei 2017 zijn gepubliceerd.

Met de smartphone in de hand

Het onderzoek laat zien, dat (gelukkig) 90% van de ondervraagden niet-handsfree bellen tijdens het autorijden ronduit gevaarlijk vindt. Met als tegenuitkomst dat toch nog zo'n 11% erkent tijdens het rijden wel eens te bellen met de telefoon in de hand. Wat dat doet met de verkeersveiligheid zal iedereen duidelijk zijn. Want je kunt nu eenmaal niet én je aandacht richten op de telefoon én de aandacht richten op het verkeer. 

Handsfree

Op zich is handsfree bellen achter het stuur wettelijk toegestaan. Het zorgt er ook voor, dat beide handen aan het stuur kunnen blijven. Desondanks erkent 40% van de automobilisten ook handsfree bellen gevaarlijk te vinden. Wat ongetwijfeld te maken heeft met riskante situaties die men zelf meegemaakt heeft. Want wie kent niet de momenten dat men tijdens het handsfree bellen een afslag heeft gemist? Dus ook hier is duidelijk dat de aandacht tijdens het bellen kennelijk niet (goed) verdeeld kan worden. 

Fiets

Wat het onderzoek niet laat zien is hoe gedacht wordt over smartphonegebruik tijdens het fietsen. Vooral onder de (schoolgaande) jeugd is met name het appen een voor hen belangrijke bezigheid. De wens constant bereikbaar te willen zijn en vooral geen berichten te willen missen zorgt daar steeds vaker voor ronduit gevaarlijke verkeerssituaties. 40% Van de ondervraagden erkent, dat appen en fietsen niet samen zouden moeten gaan. Zorgelijk is, dat 60% van de ondervraagden er dus kennelijk geen probleem in ziet appen en verkeersdeelname te combineren. Een wettelijk verbod is op dit moment dan ook onderwerp van studie.

Mannen zijn overigens vaker tijdens het rijden met hun telefoon bezig dan vrouwen en jongeren vaker dan ouderen.

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) concludeert op basis van wetenschappelijke onderzoeken dat bellen achter het stuur negatieve effecten heeft op het rijgedrag en dat handsfree bellen in dit opzicht eigenlijk totaal geen voordeel biedt.

Meer weten of persoonlijk advies?

Gegevens